Transplantationen.

2010-05-28 / 21:02:49
Ja som ni säkert förstått av min frånvaro så är den nu gjord.

Dom ringde på kvällen, förra tisdagen, kl. 18:18, och sa att dom hittat en lever som borde passa mig. Chocken var ENORM. Där satt jag med min kaffekopp och skrattade med Mackie. Nåja, det blev att packa och laga sig iväg. Ett strålande väder för mitt livs första helikopter-tur. Häftigt var det! Fast landningen var obehagligt. Tog ca. 1 timme och 20 min att komma fram.

Jag fick komma till ett annat sjukhus i närheten som hade helikopterplatta, och fick sen åka ambulans i 5 minuter tills vi kommit fram hit.

Med en gång blev det blodprover, ultraljud, lungröntgen, dusch, EKG och mitt livs första dos av immunsuppressiva mediciner.

02:30 rullade dom ner mig till OP. Vid 03:30 söver dom mig och börjar med alla förbredelser inför nya leverns ankomst, och vid 04:30 var det tänkt att transplantationen skulle börja, men den blev uppskjuten till 05:00.

11:30 vaknar jag upp på intensiven, har redan blivit av med respiratorn, och får reda på att operationen gick på bara 5 timmar och allt hade löpt på utan några som helst bekymmer. Den nya levern hade varit i KANON-SKICK. Så det kändes ju bra att höra. Min lever däremot hade väl varit sämre än gissat.

Jag nämnde ju förut att den var dubbelt så stor som en vanlig lever. Det var den inte. Den var 6 gånger så stor. SEX! Och då är en vanlig lever rätt stor som den är. Så ni kan ju tänka er hur min lever tagit upp hela min mage. Och vet ni vad den vägde? 4 KILO! Hah, otroligt att man levt så pass smärtfritt som man gjort.

Jag önskar att jag kunde säga att jag är cancer-fri nu, men det vet ni inte före svaren från patologen kommer, och det tar ett par veckor.

Spenderade dagen och natten på IVA och blev sen flyttad till min avdelning direkt på morgonen. 
 

Dock har det tillstött komplikationer, men nu orkar jag inte skriva mera, nattsköterskan kommer snart. Återkommer med resten imorgon. Har ju äntligen fått hit min dator och internet nu. Godnatt med er.
Kommentarer!
Postat av: Camilla, läsare

Jag gissade att du hade blivit inlagd, så jag har tänkt på dig flera gånger senaste veckan TROTS att jag inte känner dig! 4 kg låter ju helt sjukt, då råder det ju i alla fall ingen tvekan om att du behövde en ny. Och att den nya var i bra kanon-skick låter super. Hoppas bara du blir fri komplikationerna. Skickar en liten kram till dig på sjukhuset.

Kommenterat - 2010-05-28 / 21:57:59
Postat av: Allex

Jisses, vad jag tänkt på dig. Så lättad att få läsa att op gått bra. Helt ofattbart att levern var så där enorm. 4 kg...Nu håller vi alla fingrar,tår och ber att resten ordnar upp sig. Många kramar på dig! Älskar dig vännen !

Kommenterat - 2010-05-28 / 22:34:32
Postat av: Cindy

Åh va härligt att höra från dig :-) Misstänkte lite att det va det som hänt men vågade inte ställa frågan. Skönt att höra att du lever och att op gick bra. Nu blir det en lång väg för dig, men du fixar det. Håller tummarna nu för att allt ska gå sååå bra för dig. Stor kram och grattis till den fina levern :-)

Kommenterat - 2010-05-28 / 23:11:37  | URL - http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Mackie

Ja saknar dej massvis! ja nöter om de heeela tiden men de e tråkigt. men de viktigaste e att allt går som de ska nu! du e så himla tuff alltså! Puss på dej!

Kommenterat - 2010-05-29 / 01:58:22
Postat av: Tiina

ojoj vad du har fått vara med om. Har tänkt på dig varje dag! Hoppas hoppas att du tillfrisknar snart nu och att din nya lever kommer göra dig helt fri från cancer!!!!

Krya på dig nu o hoppas att det inte blir mera komplikationer!

kram

Kommenterat - 2010-05-29 / 10:29:29
Postat av: Ina

Jag är en smygare på din blogg, och vi känner inte varandra. Vill bara önska dig jätte mycket lycka till med din nya lever. Hoppas innerligt att komplikationerna ger med sig och att du och levern ska börja gilla varandra.

Kommenterat - 2010-05-29 / 18:32:16
Postat av: Anna

Jag är också en av smygarna på din blogg. Jag önskar dig lycka till med den nya levern, och hoppas att allt kommer att löpa på så smärtfritt som möjligt och utan kompikationer! :)

Kommenterat - 2010-05-29 / 22:38:48
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: