*kliar mig i huvudet*

2010-05-15 / 22:20:56
Hur i helvete ska man kunna hålla koll på hur mycket vätska det är i maten? Barnmaten alltså.... Höns-mamman kommer fram igen och jag blir ju nojjig över att Siri inte får i sig tillräckligt med vätska.
1 dl per kg ska dom ha. 9 dl. Det låter ju massor. Nästan 1 liter... hjälp.

Såhär brukar Siris dagar se ut.

08:00 - Frukost
Välling. Ca 200 ml

10:00 - "Mellanmål"
Mjölk. Ca 150-200 ml

12:30 - Lunch
1 liten burk pure + 100 ml mjölk.

12:45-15:00 - Sova.

16:00 - Middag
1 liten burk pure (el. det vi äter) + 100 ml mjölk.

18:30 - Kvällsmål.
Gröt + ½ burk fruktpure.

19:00-20:00
Mjölk 150 ml, sen sova.

Så ser Siris rutiner ut. Mellanmålet på f.m har vi fått pressa dit, bara för att hon ska DRICKA mera. Förut fick hon istället lunchen tidigare, men efter hon ätit mat så vill hon inte dricka så mycket. Vatten går, typ 4 munnar. Det är allt. Ibland vägrar hon mjölken efter maten, så det blir oftast inte så mycket som det står ovan.

Nåja, ungen pissar ju, så allt kanske funkar som det ska.

Jag tror att jag helt enkelt måste skaffa mig ett liv. Ehm... :-P
Kommentarer!
Postat av: Anonym

det låter nog som om hon får i sig helt tillräckligt med vätska tycker jag. Min son dricker knappt något alls, ibland mjölk till sovningen. Annars kanske en halv mugg vatten om dagen. Men vi försöker att inte salta maten alltför mycket, även om han bara äter av vår mat nu vid 1,5 års ålder. Sen innehåller ju den mesta maten vätska.. så det är nog lugnt så länge dom kissar.

Kommenterat - 2010-05-16 / 10:04:12
Postat av: Jessie

Ja men hon får nog inte salt alls. Hon äter vår mat, men vi tar undan en portion före vi saltar osv.



Tycker det är så himla svårt att få henne att dricka såhär annars. Hon kan ta några munnar i samband med mat, men det är allt.

Kommenterat - 2010-05-16 / 10:10:07
Postat av: Camilla

De dricker väl nog det de behöver, klart man ska uppmuntra också, men överlag tror jag man nojar sej i onödan ;)

Kommenterat - 2010-05-16 / 11:54:10
Postat av: Jessie

Ja så är det nog. Det var en dag här som hon knappt kissade alls på hela dagen. Och efter det så har jag nojjat lite extra.

Nåja, det märks ju nog som sagt ganska fort på blöjorna, om dom inte får i sig tillräckligt.

Kommenterat - 2010-05-16 / 12:01:07
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: