Förklaring.

2010-08-02 / 10:16:39


Sandimmun - de i guldförpackning. Mina absolut viktigaste piller. De är de som är mina immunsuppressiva och de som de mäter koncentrationen av, när jag pratar om Cya konc. Och, det är just de, som jag kommer att äta i resten av mitt liv. Just nu äter jag 1 tabl. 100 mg, och 2 tabl. 25 mg, både morgon och kväll. (300mg per dag)

Cellcept - de lila tabletterna som det finns massor av på bordet. De är också en sorts immunsuppressiva. Jag äter fortfarande 4 st 500mgs tabl. per dag. 2 på morgonen, och 2 på kvällen. (2000mg per dag)

Medrol - Dom små vita som det finns ganska många av också. Det är mitt kortison. Jag äter nu 3 st tabletter på 4 mg styck, per dag, på morgonen (till skillnad från 4 stycken som jag åt tidigare). (12mg per dag)


Dessa tre sorter är de viktigaste. Men jag äter även:

Valcyte - de rosa tabletterna. De är alltså den snordyra medicinen som jag äter för den där infektionen (cytomegalovirus - CMV) som jag absolut inte vill få i detta skede efter transplantationen. Jag äter 2 st 450mg tabl. på kvällen. (900mg per dag)

Cotrim Forte - de stora vita tabletterna. Det är antibiotika, som jag äter morgon och kväll, på måndagar, onsdagar och fredagar. Dosen är 180mg/800mg (innehåller två olika ämnen)

Primaspan - de små vita runda tabletterna. Blodförtunnande. Äter 1 tabl. om dagen, på morgonen. (100mg per dag)

Somac - de små gula tabletterna. Kort och gott, de finns där för att jag inte ska få magsår av alla tusen andra piller jag äter. Tar 1 tablett, på morgonen. (20mg per dag)

Obsidan - de bruna/orangea kapslarna. Järntabletter helt enkelt. För att få mitt HB att stiga. Tar 1 tabl. på kvällen. (100mg per dag)
Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: