Home - at last.

2010-07-22 / 00:11:37
Ja då var man hemma igen. Otroligt skönt!

Men det har varit jätte roligt. På alla vis alltså. Jag har fått spenderat ensam tid med min underbara sambo, både i Helsingfors och i Stockholm, och så har jag återsett många kära ansikten från H:fors.

På Hyks:en gick det jätte bra. Mina prover såg otroligt fina ut och jag såg tydligen "oförskämt bra, och frisk" ut, enligt både läkare och sjuksköterskor. Alla levervärden var helt normala. Cya-koncentrationen låg nu mitt i allt på 215 (dvs. helt normalt). Misstänker att det var något skumt med det förra provet som togs. Och det bästa av allt, jag slipper ett piller. Och inte vilket som helst, utan ett av mina fyra kortison piller. YEAH! Dom smakar satan, lindrigt sagt. Små, men djävulska. USCH! Så, kanske äppelkinderna minskar en liten aning nu iaf? Man kan ju hoppas :-)

Vid nästa kontroll om 1 månad så pratade dom om att avsluta Valcyte också, 2 piller per dag mindre skulle det innebära. MYCKET välkommet det med. Det är alltså den sjukt stört dyra 2000 euros medicinen som jag äter
(för det där viruset som jag inte haft, men som min donator haft, och jag INTE vill få nu när jag är "nyopererad". För det slutar INTE bra om jag skulle råka ut för det nu).

Ska även bara ta blodprover varannan vecka f r o m nu (om allt är ok alltså). Känns bra, slippa springa på sjukan hela tiden. Läkarna var också förvånade över att jag blir sjukskriven så korta perioder åt gången, dom sa att 6 månader är standard efter en transplantation. Och att dom där alltid skriver 3 månader åt gången. Min läkare här skriver 2-4 veckor i taget. Måttligt störande kan jag berätta. Onödigt, sa läkarna i H:fors, eftersom att det inte finns en chans att jag kan jobba på ett bra tag. Och ska jag börja på mitt gamla jobb så blir det inte aktuellt inom detta året iaf. Möjligtvis någon gång efter årsskiftet trodde både läkare och fysion där. Så, måste väl ta upp det med min läkare när han kommer tillbaka från semestern om 1 månad. Känns ju som onödigt jobb för både han, mig och fpa, med dessa täta sjukskrivningar.

Jepp. Annars hände inte så mycket där. Tog bara prover och lyssnade på läkarna. Glömde 90% av alla mina tusen frågor, men inte gör det mig så mycket. Fick en ny tid för 3 månaders kontroll om lite mindre än 1 månad, så jag känner mig trygg med det. Dom är ju så underbara där och läkaren jag pratade med är super bra! Eller, alla är det, verkligen! Då blir det samma sak, kommer dit på kvällen och får åka dagen efter om allt ser bra ut.

Jepp. Men nu kallar sängen. EGNA sängen. Gud va skönt! Några timmars sömn innan det är dags att stiga upp och äta alla mediciner. Dock 1 piller mindre, så det är ju värt att stiga upp för! :-) Godnatt mer er.
Kommentarer!
Postat av: Heidi

Men kan inte dom i H:fors skriva sjukintyg åt dig då? Borde ju inte vara några problem eftersom dom behandlat dig där med. Det var nästan samma med mig, läkaren här på åland skrev några veckor i taget. Men i Åbo skrev dom flera månader. Och det är ju skönt att slippa skena till FPA med intyg hela tiden, för att sedan vänta på pengar. Nu vet jag exakt vilka summor jag kommer få och när jag får dem och det är kanon.

Kul att höra att allt var positivt iaf!

Kommenterat - 2010-07-22 / 12:15:22
Postat av: Jessie

Ja det vet jag inte. Jag frågade inte, för jag fick höra från början att allt sånt skulle skötas av dom här hemma. Du och jag borde ha samma läkare så, kan inte riktigt förstå vad 2-4 veckors sjukintyg gör för nytta. Men men.

Kommenterat - 2010-07-22 / 16:46:16
Postat av: Heidi

Okej, det kanske beror på vad dom har för policy i H:fors också. Men du kan såklart fråga nästa gång du pratar med dem, och med dom här i Mariehamn! För det låter ju absurt att bli sjukskriven ett par veckor i stöten då man blivit transplanterad med allt vad det innebär.

Kommenterat - 2010-07-23 / 09:07:32
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: