Emma says...

2010-07-28 / 23:01:26
Ja Emmsan säger att det ska komma åska. Så nu sitter jag här och väntar. Och väääntar. Men Emma säger, och ja, jag litar på Emma.....


Sen, en fråga, kanske någon där ute som vet. Vår lax och övrig fisk, som vi har här på holmen, är det "bra" lax/fisk? Eller sån där med gifter a'la "äta-max-tre-gånger-per-vecka"?

Jag skulle ju lätt kunna missbruka fisk, och äta både till lunch och middag, varenda dag. Kanske inte är så hälsosamt... om det är sån med massa gifter i alltså.

Sen dessutom var det något med någe bakterier också. Som kunde finnas i fisken alltså.. Listeria? Samma sak med fetaost (och tusen andra saker). Som jag också har en tendens att missbruka lite lätt. Eh. Läste någonstans att dessa två saker inte var så bra när man var transplanterad och hade nedsatt immunförsvar. Grejjt. Utan fisk och fetaost så tror jag att jag dör.
Kommentarer!
Postat av: sandra s

all seafood är bra mat. Dessvärre så finns det nog ingen seafood som är helt "trygg". Så jag skulle hålla mig till 3gånger/vecka. Är det omega3 man är ute efter så är kapslar tryggare.

Kommenterat - 2010-07-29 / 15:17:50
Postat av: Jessie

Ah, trist. Neeej jag skiter nog lite i Omega3, jag vill äta fisk för att det är gott :-P

Kommenterat - 2010-07-29 / 15:25:26
Postat av: Helena

WHAT? Jag är fetaost missbrukare!!!!! Äter det flera ggr/vecka... Men jag har inte hört nåt sånt av mina läkare utan det enda som jag har fått förbud mot är grape och carambole.. Hoppas jag får fortsätta äta feta annars.. annars.. Vet ja inte..

Kommenterat - 2010-07-29 / 16:01:02  | URL - http://familjenlever.blogg.se/
Postat av: Jessie

Haha ja alltså, jag äter fetaost jämt. Jag kan definitivt inte leva utan det! Läste även nåt om det på livsmedelsverkets hemsida. Fast jag var lite trött, kanske missuppfattat. Min läkare har inte sagt någonting om något annat än grapefrukt. Och att jag helst ska undvika rå mat, som kallrökt lax, sushi osv osv osv.

Kommenterat - 2010-07-29 / 16:40:50
Postat av: Helena

Oj, jag äter sushi väldigt ofta oxå.. Det gjorde jag även på sjukhuset och ingen sa nåt! (Perra köpte sushi åt mig och kom upp med så jag skulle slippa sjukhusmaten ibland=) Sa dom inget om carambole/stjärnfrukt till dig? Det va samma som grape sa dom till mig, dom stöter från medicinerna.

Kommenterat - 2010-07-29 / 17:44:58  | URL - http://familjenlever.blogg.se/
Postat av: Jessie

Men hör med din läkare, för min sa att det var noga med att allt var tillagat. Han sa att samma kost gällde för mig som för gravida. Med möggelostar, gravade fiskar osv. Allt rått skulle jag undvika. Och att jag skulle vara jätte jätte noga med att köttet (och framför allt kyckling) är tillräckligt tillagat.



Så, kolla definitivt upp det där om du äter sushi ofta!



Jag brydde mig inte om det så mycket för jag har aldrig gillat sushi, gravade fiskar, osv. Tycker konsistensen är så slemmig :-P



Har aldrig läst det via transplantationssidor, bara min läkare som sa det, plus att jag nu läste något på livsmedelsverkets hemsida, just om transplanterade.



Pga. den där bakterien.



Läkaren pratade dock endast om grape som kunde hindra upptagningen av immunsuppresiva, inget om stjärnfrukt (jag frågade, eftersom jag läst dig skriva det), men det hade han inte hört någonting om. Men jag undviker det ändå, det säkra före det osäkra, eller hur :-P

Kommenterat - 2010-07-29 / 18:54:51
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: